reklama
kategoria: Kraj
22 maj 2025

Ponad jedna trzecia polskich konsumentów korzysta z AI podczas zakupów

zdjęcie: Ponad jedna trzecia polskich konsumentów korzysta z AI podczas zakupów / fot. PAP
fot. PAP
Ze sztucznej inteligencji podczas zakupów korzysta 37 proc. Polaków, najczęściej z pokolenia Z - wynika z najnowszego raportu Adyen Index. Ponad połowa konsumentów jest świadomych tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów - wskazano.
REKLAMA

Odsetek na poziomie 37 proc. oznacza 42-proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2024 - podano w najnowszym raporcie Adyen Index "Retail Report 2025". Co dziesiąty Polak (11 proc.) po raz pierwszy skorzystał z AI, jako wsparcia w zakupach, w ciągu ostatnich 12 miesięcy - dodano.

Wśród przedstawicieli pokolenia Z, czyli osób w wieku 16–27 lat, odsetek osób korzystających z rad AI podczas zakupów wynosi 64 proc., wśród millenialsów (28–43 lata) 49 proc., generacji X - 29 proc., a baby boomers - 13 proc. Jak wynika z raportu, 58 proc. polskich konsumentów jest świadomych tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów.

52 proc. badanych przyznało, że technologia pomaga im odnaleźć inspirację podczas kupowania odzieży, dodatków i produktów spożywczych, a także w innych sferach życia. Taki sam odsetek respondentów korzysta z AI, aby trafiać na mniej znane marki, co według autorów raportu stwarza realną szansę dla firm na budowanie partnerstw i rozwijanie strategii cross-sellingowych. Dzięki sztucznej inteligencji najlepsze pomysły znajduje z kolei 5 proc. badanych.

Otwartość na zakupy z wykorzystaniem AI w przyszłości zadeklarowało 49 proc. uczestników badania. Technologia ta ma więc potencjał nie tylko jako narzędzie wspierające decyzje zakupowe, ale także jako kanał sprzedaży, który może kształtować nowe nawyki konsumenckie - wskazali autorzy raportu.

Badanie Adyen Index "Retail Report 2025" przeprowadzono między 26 lutego a 12 marca br. wśród 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych. Ankietowani pochodzili m.in. z: Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii i Australii, Indii oraz Chin. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw. (PAP)

mbl/ pad/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Bytom
7.6°C
wschód słońca: 04:44
zachód słońca: 20:37
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Bytomiu

kiedy
2025-05-25 15:30
miejsce
Bytomskie Centrum Kultury, Bytom,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-05-25 18:30
miejsce
Bytomskie Centrum Kultury, Bytom,...
wstęp biletowany
kiedy
2025-05-31 19:00
miejsce
Pub "Gotyk", Bytom, 902, Kościelna 2
wstęp biletowany
kiedy
2025-06-08 18:00
miejsce
Bytomskie Centrum Kultury, Bytom,...
wstęp biletowany